Sunday, March 17, 2013

E-Filing Done..

Sejurus aje dapat EA form, terus tak berlengah lagi aku mengisi e-filing.. Semangat sungguh.. Sebab orang cakap, kalau declare dan submit cepat, boleh dapat tax refund cepat.. hehe.. Kalau kena bayar, sure aku tak submit secepat ni.. :P
Untitled2
Persiapan menghadapi bulan cukai ni memang dah buat awal-awal lagi.. Aku suka membeli.. Barang tak perlu pun aku beli.. kahkah.. Tapi resit buku-buku ajelah aku simpan.. Resit-resit lain, sama ada aku sorok (taknak husband tahu) atau aku buang terus.. hehe..
015
Resit yang aku compile, masuk dalam fail..
Hari ni 17 March 2013, aku submit e-filing.. Mari kite tunggu bila dapat duit balik.. Can’t wait.. Nak beli emas ke, nak beli handbag? *wink wink*.. Nak buat cabinet dapur, tak cukup duit tu derrrr… Smile with tongue out

Ada yg tanya aku mintak buat post tentang panduan isi tax form ni.. Alahai, aku tak pakar.. Anyway, boleh refer kepada yg lebih arif.. Please refer entry kak Mira ni..

1.TIPS untuk mengisi Borang cukai (e-BE /BE) tahun taksiran 2009
2. TIPS / Soalan / Cara-cara Mengisi Borang Cukai BE 2011
3. TIPS mengisi borang cukai (Borang e-filing / eBE / BE) (pelepasan RM10,000 untuk faedah pinjaman perumahan)

4. TIPS: Mengisi Borang BE / e-BE (Unit Amanah) - (Unit Trust)

7 comments:

Unknown said...

Baiknye u keep n paste resit2 ... So far i x prnah buat cm2, though mmg evry time ambil full rebet :)

sayahappyslalu said...

Fazilah,
From my opinion, kalau takde nak claim refund, letaklah rebate byk mana pun, LHDN tak tanya kot sbb dia x payah pulangkan duit kat kite..

Tapi, in case kite nak duit kite balik, better declare betul2. nnti dia dtg audit, susahlah kalau semua record and resit takde.. takut nnti kena tolak gaji pulak (kawan kepada kawan ada experience benda ni)

Wan Amira said...

huhu.. tu tahun 2009 punye darling :) nak buat kabinet dapur lagi? i still can remember ur shining beaitiful cabinet.. err ke rumah baru :D

sayahappyslalu said...

Wan Amira,
ye, perasan tahun 2009 punya.. lebih kurang sama je kriteria dlm e-filing form tu.. hehe..

Ye, cabinet rumah baru pulak.. :)

Unknown said...

klu beli buku novel, blh msukkn x untuk pelepasan cukai

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
sayahappyslalu said...

Boleh.. Kena simpan resit..