Friday, July 6, 2012

Crazy Over Books…

Mama Haikal ni, kalau dia suka satu tu, itu aje dia dia fokus.. Hari tu demam Poplook, sekarang demam beli buku.. hihi.. Beli buku, kira eloklah dari beli benda yang bukan-bukan, kan? Mudah-mudahan, it will bring good thing to me and my son.. InsyaAllah..

I’ve bought Key Words with Peter & Jane set for Haikal.. Beli online dari University Book Store Malaysia.. Aku ada baca review dan most of the reviews saying these books are good.. Especially nak ajar anak membaca.. Even my colleagues pun cakap, dia beli buku ni untuk ajar anak membaca, masa diorang kecik-kecik..

So, aku check harga dekat MPH dan compare dengan online, beli online murah sikit sebab aku nak beli satu set which consists of 18 books.. Dekat MPH, harga ialah RM9.90 sebuah.. Aku beli di sini..

IMG_1933

IMG_1938
These are the books.. Kenapa aku baru tahu sekarang? Rata-rata kawan aku cakap dah baca masa tadika dulu.. huhu.. Yelah, ayah aku mana tahu buku orang puteh.. hehe..

IMG_1934
Aku sangat excited tengok buku-buku ni..

IMG_1943

Aku mula bacakan buku Peter & Jane 1a kat Haikal.. Ada satu hari tu je dia dengar sampai habis.. Yang lain, dia dah lari dulu dah.. hihi.. Kena banyak sabar ni.. hehe.. He is more to iPad and colouring books.. Kalau aktiviti mewarna, tampal sticker memang dia suka sangat..

IMG_1442
That’s Not My… collections.. Ada 3, will add more soon.. Beli online jugak..

IMG_1448
Study..

IMG_1451

Inilah aktiviti Haikal hari-hari.. Mewarna dan melubangkan buku *_*
Mana taknya, buku tu dah dikoyakkan pastu dia mewarna atas carpet.. Abis berlubang-lubang.. hehe..

IMG_1881

IMG_1879
Sekejap tangan kiri, sekejap tangan kanan.. Smile with tongue out Colour pencils simpan dalam Tupperware je.. Lepas guna, letak tinggi atas peti ais, dikhuatiri anakku akan menconteng dinding etc.. So far, Alhamdulillah, tak pernah lagi cuba nak conteng-conteng tempat lain..

Disebabkan Haikal suka sangat mewarna, I’ve bought new colour pencils and sharpener semalam.. Kali ni, panjang punya! Kalau zaman kite dulu, memang suka abis.. Sayang giler-giler, setiap kali lepas guna mesti simpan susun ikut colour dia, kan? hihi..

IMG_2052
Tak jumpa Luna, yang ini pun kira bolehlah..

IMG_2067
Terus guna colour baru semalam..

And today, aku ke Carrefour, beli buku-buku ni pulak..  Harap Haikal jadi seorang yang sukakan buku, sayangkan buku dan cintakan buku.. Amin..

IMG_2073

Aku berazam, at least boleh spend satu jam setiap hari untuk membaca.. Tak kiralah baca buku apa pun, then ajak Haikal sekali.. He will be doing his own stuff, of course.. Tapi tak apa.. It is just to get him used to it.. Everyday, mama baca buku, Haikal pun join sekali.. So, dia pun akan terbiasa dengan rutin tu.. Tahu kan, anak-anak belajar dari apa yang parents dia buat? Kalau buat yang baik, InsyaAllah diorang ikut..

Seriously, I can’t wait to see Haikal recite doas, baca Al-Fatihah, boleh membaca.. Surely boleh meleleh air mata, rasa happy dan syukur sangat.. :)

3 comments:

achiK said...

buku peter and jane ni dari aishah kecil lagi ada buku ni.....sampai sekarang ingat lagi setiap baris perkataan tu.....mmg bagus utk kanak2....:)..good choice...

Fatimah said...

bagusnye...saya pun ley buat rujukan..tq berkongsi info seronok tgk haikal membesar...sbb anak kita beza setahun..dan rambut pun lebih kurang..kalau abg haikal banyak rambut..insyaAllah adik umar mesti ikut jejak..hahaha

sayahappyslalu said...

achik,
I baru tahu bila dah ada anak.. But it is not too late, kan? Harap Haikal enjoy reading..

Fatimah,
Hehe.. Tak banyak rambut pun elok jugak, tak rimas hehe