Wednesday, July 6, 2011

Breast Milk Storage Bottles Or Bags?


Dah setahun lebih berkecimpung dalam bidang penyusuan baby, baru sekarang nak cerita fasal ni.. hehe.. Just sharing my opinion aje...

Storage bottles or storage bags?

Masa mula-mula dulu, excited sangat beli storage bottles banyak2.. Tak ingat berapa set aku beli.. Yelah, hari-hari pump maximum of 5 times a day.. So, satu hari perlu lebih kurang 5 botol camtu.. Seingat aku, pernah sekali je kot running out of bottles, so tambah lagi beli satu set.. Bila dah banyak sangat botol, aku beli storage bags pulak.. Botol pun hari2 ada aje yang kosong sebab hantar ke babysitter.. So, just rotate ajelah guna botol2 yang ada..

Sepanjang guna macam-macam jenama botol ni, ada botol yang aku suka dan ada yang tak berapa suka.. hehe.. Botol susu pun memilih.. Bukan apa, bila dah lama-lama guna, kita tahu mana yang okay dan mana yang leceh.. :) Yang aku suka ialah jenama Safety Plus and of course Medela, sebab dia aje yang fit nicely dengan pump aku, kan? Safety Plus ni aku suka botol dia yang ada separate screw cap and sealing disc.. Yang biasa guna Safety Plus storage milk bottles ni tau apa yang aku maksudkan.. Bila penutup ni asing dengan dia punya sealing disc ni, senang sangat bila part membasuh botol2 tu.. Nak tenyeh2 bucu2 yang kena susu pun senang.. Lagipun sealing disc ni jenis flat dan bucu dia tak dalam sangat..

Botol jenama-jenama lain pun aku ada guna jugak contoh Bumble Bee and Autumz storage bottles.. Tutup dia pun boleh bukak untuk asingkan screw cap dengan sealing disc, but a little bit tight.. Cuma, sealing disk tu aku tak berapa suka.. Thick material, and ada edge yang susah nak capai time membasuh.. Kadang2 tu, bila tengok, alamak ada kuning2 pulak kat tepi tu bekas susu yang dah kering.. Terus kena basuh balik.. huhu.. Tu yang tak suka tu...

Sekarang ni, my pumping session sudah reduce jadi 2 atau 3 kali je sehari.. Sudahlah tu, banyak travel ke sana ke mari.. The best option of all, aku guna storage bags untuk simpan susu.. Aku bawak 3-4 storage bottles untuk spare kalau pump tak sampai 5oz.. Tak kuasa nak angkut botol banyak2 bawak travel sebab guna banyak space nak simpan.. Even bila balik KL pun, dah malas guna botol, lagi senang guna plastics aje.. Guna plastic, tak payah basuh botol, you see? haha.. Lagi malas bila kena sterilize botol lepas basuh.. Siapa yang rajin sterilize botol, memang salute lah.. haha.. Selama ni, berapa kali je aku sterilize botol anak aku.. Dalam pantang dulu, bolehlah, masa memang 100% for baby.. Sekarang ni, jangan harap.. huhu.. Kalau dah balik rumah tu, ada aje kerja lain; nak masak, nak basuh baju, iron baju, cuci pinggan, kemas dapur, sapu rumah, layan kerenah baby, banyak benda kena buat.. Sterilize botol dah takde dalam list.. Sesekali ajelah, aku rendam botol2 dengan air panas.. Sterilizer yang beli dulu, simpan terus atas almari! hihi..

Enough about sterilizer, fasal storage bags pun, ada macam-macam kat pasaran.. Yang Medela punya jangan cakaplah, mahal ya rabbi.. RM89 for 25 pieces if I'm not mistaken.. Memang aku tak beli.. huhu.. Sayang, dah pakai lepas tu buang, macam buang duit RM89 buta-buta.. Aku pernah guna Jingle Jungle storage bags and Joy Angel storage bags.. Between these two, aku lagi suka Jingle Jungle sebab dia ada 2 zipped lock.. So, kebarangkalian susu terkeluar dan tertumpah tu kurang.. Baru-baru ni aku nak try bag jenama lain; Autumz Double Zip Lock Storage Bags, so I bought it from enjoybreastfeed.com.. Murah aje, untuk twin pack ialah RM20.90.. Tapi kena jadi member for their website.. And, from now on, aku akan guna plastic sahaja untuk simpan susu.. Botol2 dah boleh bungkus for the next little one.. hihi..

5 comments:

Mama Zara said...

pakai botol AVent since pakai manual pump avent...tapi ada juga botol lain macam Jingle Jungle... tak pernah simpan dlm plastik sbb stok tak banyak pun...pump hari ni untuk esok

hamiDahRecKs said...

aku plak duk beli byk botol medela n bumblee bee.ade gak storage bag..autumszz n u got baby plastic..tak saba lah nk simpan ebm..kikiki

weh,sterilizer ko tu baik bagi kt aku,dari duk terperuk kat almari..hohoho

aku pakai rebus jer botol2 tu setakat nih

sayahappyslalu said...

Mama Zara,
saya pun skrg stock tak banyak, kais pagi makan pagi.. hehe.. tapi malas nak basuh botol, tu yang pakai plastic.. :P

Recks,
botol medela okay lagi, boleh pakai repeatedly.. plastic dia yg tak boleh tahan tu. huhu.. bagus2 mak2 kite dulu pun rebus aje..

Unknown said...

salam.botol2 tu kalo dah xnak guna jual la kat sy.hehe..sy pulak lg suka guna botol sbb bole susun cantik2 dlm freezer ;-)

sayahappyslalu said...

Wardah,
tak juallah.. simpan untuk next generation.. hihi