Monday, November 29, 2010

Claim For Warranty…

Pernah tak alami barang elektrik yang dibeli tak sampai beberapa bulan dah rosak tanpa diketahui sebabnya? Sometimes kite rasa benda ni remeh-temeh, tapi as a customer, we have our right to get good quality of product which should be working as it is, at the first place.. Itu pasallah warranty card tu penting, kena hantar awal2 selepas setiap pembelian..

So far, dalam lepas ni aje, dah 2 barang elektrik kat rumah kitorang kaput.. First ialah blender bubur baby dan yang kedua ialah cerek.. Blender tu, entah macam mana asap kepul-kepul keluar waktu tengah blend bubur.. Baru beli dah jahanam.. haha.. Then my hubby bawak pergi service centre dan the service guy tukar motor blender tu on the spot.. Sebab ada warranty, senang aje dapat tukar.. Paling penting, tak payah bayar.. :P

Yang cerek pulak, kitorang beli brand Faber.. Tiba-tiba masa masak air, rasa cerek tu tak panas.. My hubby mintak aku tolong hantarkan kat service centre di Kepong.. Dahlah aku ni tak mahir jalan KL ni, nak pulak kena pergi tempat yang tak pernah pergi.. Rasa putus asa cari nama taman tapi tak jumpa.. huhu.. Akhirnya, dapat jugak sampai dengan bantuan secara remote dari my hubby.. Tempatnya senang aje, depan Hytex pengilang pakaian kanak-kanak tu.. Aku dah lalu kawasan tu, tapi tak jumpa sign nama jalan/nama taman yang aku cari.. Lurus sungguh pemandu macam aku ni.. haha..

This is the company: Exact Quality Sdn. Bhd.. Brand yang termasuk dalam service diorang ialah Elba, Faber, Mec, Maytag, Braun dan Rubine.. So, sesiapa yang ada masalah berkenaan barangan elektrik bolehlah terus ke service centre.. Lagi cepat boleh solve problem..

IMG_9196

After 1 week, cerekku telah siap dibaiki.. Tapi, bila balik rumah, aku test, air dia leaking pulak.. huhu.. Memang menguji kesabaran sungguh, sebab aku terpaksa pergi balik sana untuk betulkan..

IMG_9000Tak suka pakai cerek manual, sebab selalu lupa tutup api dapur.. Cerek takde wisel la, katakan.. hihi..

Then, aku pergi lagi dan mintak diorang baiki on the spot.. Takde maknanya aku nak datang2 balik.. So, tunggu nak dekat sejam siap boleh tertidur, and finally my cerek is back in action.. Harap boleh guna bertahun2 lamanya.. :) Moral of the story, as a consumer, we have our right.. Jangan lupa hantar warranty card dan kite berhak dapat free service bila berlaku kerosakan semasa barang masih under warranty.. Next time, aku cerita pulak kat mana boleh beli barang dengan extended warranty.. hehe..

2 comments:

hamiDahRecKs said...

mcm ni la pengguna bijakkk..ihihi

sayahappyslalu said...

kena bijak, kalau tak, duit laki aku melayang lagi. haha.